Laikraksts Latvietis

Laiks Latvijā:


Koncerts Melburnā

Margarita Balanas – Ilze Dzērve – Muzikālie stāsti

Laikraksts Latvietis Nr. 305, 2014. g. 16. apr.
Sandra Birze -


Ieteikt Facebook.com

ieteikt draugiem.lvIeteikt draugiem.lv

Koncerts. FOTO Roberts Birze.

No kreisās: Margarita Balanas, Ilze Dzērve, Anita Andersone. FOTO Roberts Birze.

Jānis Laurs. FOTO Roberts Birze.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Pēc koncerta. FOTO Ilze Nāgela.

Šorīt, Pūpolu svētdienā, pamodos un dzirdēju – it kā sapnī – dziļi iesētās muzikālās skaņas: sol minorā čells raudoši atskaņoja sērīgu melodiju, bet oktāvu un tercu augstāk lidinājās eņģeliska balss, kas kā oreols apgaismoja melodisko kontūru. Par šo skaisto muzikālo elēģiju, kuru komponējis Pēteris Vasks, pastāstīšu vēlāk...

Vārdos grūti atstāstīt dziļi iespaidīgo koncertu, kuru apmeklēju sestdien, 12. aprīlī, Melburnas Latviešu nama Misiņa zālē, kur iepriekšminētā enģeliskā balss un raudošās čella skaņu radīja čelliste Margarita Balanas.

Pirms divām nedēļām Margarita no Londonas ieradās Austrālijā, lai piedalītos Adelaides Starptautiskajā čellu festivālā, un arī Melburnas latviešu mūzikas mīļotājiem bija unikāla iespēja iepazīties gan ar Margaritu, gan koncertmeistari Ilzi Dzērvi un patiesi baudīt viņu māksliniecisko sniegumu.

Ieejot zālē, uzreiz izjutu silto, mājīgo un intīmo gaisotni, jo telpa bija iekārtota kā romantiskā laika mūzikas salons, par kuriem esmu lasījusi vēstures grāmatās. Virs kamīna kvēloja mazas svecītes, izrotātas ar dziļi purpura krāsā ziediem un vāzē kupli izcēlās vēl purpurkrāsas ziedi. Kad sarīkojuma vadītājs, mums ļoti pazīstamais un cienītais Jānis Laurs, aicināja mākslinieces zālē, tad atklājās iemesls purpurkrāsas ziedu efektam. Ienāca jaunā māksliniece skaistā, purpurkrāsas vakarkleitā, un aizrāva visiem elpu. Koncertmeistare Ilze Dzērve, elegantā melnā vakartērpā, ieņēma vietu pie klavierēm.

Kad norima aplausi, Jānis kodolīgi pastāstīja klausītājiem vissvarīgāko, lai sniegtu gan vēsturisku, gan filozofisku ieskatu par skaņdarbiem.

Pirmo muzikālo stāstu sniedza Margarita. Zoltan Kodaly Sonāte solo čellam Opus 8 pirmā daļa Allegro maestoso ma appassionato uzreiz atklāja čellistes dramatiskās un virtuozās spējas. Jānis jau stāstīja, ja vijolniekiem ir Paganini, tad čellistiem ir Kodaly solo sonāte, kas repertuārā ir viena no pirmām, virtuozām sonātēm veltīta čellam. Dramatiskais iesākums uzreiz izraisa kvēlošo, dedzīgo manieri, un dziļie toņi apbūra klausītājus. Ungāru tautas mūzikas nianses, strinkšķošie akordi, dialogs starp balsīm, atbalss un dinamiski kontrasti raksturoja Margaritas iespaidīgo atskaņojumu. Čelliste ar savu virtuozitāti un dziļo pārliecību pakļāva klausītājus savai bagātajai iztēlei.

Nākamā skaņdarbā atklājās gan siltā, liriskā, gan trauksmainā, dedzīgā romantika Roberta Šūmaņa (Robert Schumann) Adagio un Allegro Opus 70. Jānis jau bija mūs iepazīstinājis ar Florestan un Eusebius, Šūmaņa emocionālo, divpusīgo personību, viņš bija, kā minēja Jānis,– „romantiķis ar lielo R“. Šai mūzikālā iztēlojumā gan čelliste un koncertmeistare iesaistīja klausītājus ar ļoti intensīvu un eksaltētu saspēli. Adagio izcēla skaisto, līrisko uzplaukumu ar īpašu dialogu starp čellu un klavierēm. Čelliste, bieži ar aizvērtām acīm, ievilka klausītājus siltā, samtainā sapņainībā, izsaucot Eusēbius. Un pēkšņi Allegro, parādījās dedzīgais Florestāns, kas sapņaino Eusēbiju pastūma malā, un pārņēma ugunīgā un sprāgstošā personība abu mākslinieču izjūtīgā attēlojumā.

Trešais skaņdarbs – Pētera Vaska Pianissimo (Grāmata solo čellam) mani ļoti iespaidoja. Es jau ievadā rakstīju, kā šorīt pamostoties, man atmiņā bija ierakstījusies sērīgā melodija. Mani ļoti aizkustināja Margaritas izteiksme un izpratne. Klausoties, muzikālais stāsts pauda klusu, elēģisku lūgšanu un drebošu sniegšanos augšup. Papildus čellistes ļoti izcilām tehniskām spējām, viņas muzikālā izteiksme atvēra klausītājiem jaunu skaņu pasauli, un dziļo, neaizmirstāmo un sāpīgo stāstu visi saprata.

Selgas Mences Inquieto čellam un klavierēm izpildījums bija dramatisks un kontrastu pilns. Stiklainie klavieru akordi, ritmiskie sitieni, tembru variācijas, čella skanīgās melodijas un veiklās arpēdžijas māksliniecēm izsauca virtuozu un enerģisku saspēli.

Jāzepa Mediņa Romance klausītājus aizvilka uz lirisku, dziedošu un sirsnīgu romantiku. Čellistei augstā diapazonā īpaši izcēlās medainie un iejūtīgie toņi. Koncertmeistare klavieru pavadījumā sniedza maigu un sirsnīgu atbalstu.

Emīla Dārziņa Aizver actiņas un smaidi tika izpildīts ar mīlīgu sentimentu un brīžiem it kā ar smalki koķetīgu jautrumu. Ilzes Dzērves brīnišķīgi izteiksmīgās hromatiskās starpspēles bija vareni izceltas.

Jāņa Mediņa Ārija izpildījums bija sirsnīgs un iejūtīgs. Jānis Laurs iepriekš papildināja par šī skaņdarba emocionālo smagumu, un iemīļotā skaņdarba izpildījums klausītājus ļoti aizkustināja.

Koncerts bija izskanējis, bet pēc klusuma pauzes sekoja ovācijas; pieceļoties kājās, publika ilgstoši aplaudēja. Kad spēcīgie aplausi norima, koncerta rīkotāja Anita Andersone ļoti sirsnīgi pateicās abām māksliniecēm. Piedevās mākslinieces mīlīgi atskaņoja Kamila Sen-Sansa Gulbi (Camille Saint Saens Le Cygne).

Vēl muzikālie stāsti līksmā un jautrā noskaņā turpinājās pie glāzes vīna, gardiem cepumiem, saistošiem stāstījumiem un anekdotēm, un klausītāji ar baudu iedziļinājās Ilzes Dzērves brīnišķīgos stāstos, kurus labsirdīgi pamudināja Jānis.

Izsaku dziļu pateicību abām māksliniecēm – Margaritai Balanas un Ilzei Dzērvei, sarīkojuma vadītājam Jānim Lauram un koncerta rīkotājai Anitai Andersonei un viņas palīgiem par tik ļoti elegantu un iedvesmojošu koncertu, un par neaizmirstāmiem muzikālajiem stāstiem!

Sandra Birze
Laikrakstam „Latvietis“



Atbalstiet laikrakstu

Izvēlēties summu

SLUDINĀJUMI




Latviesu impresijas


ALMA Book


3x3 Australija




SLUDINĀJUMI


BookDepository.com