Laikraksts Latvietis

Laiks Latvijā:


Dvēseles tumšā nakts

Koncerts Sv. Jāņa baznīcā, Sautgeitā

Laikraksts Latvietis Nr. 461, 2017. g. 30. maijā
Sandra Birze -


Ieteikt Facebook.com

ieteikt draugiem.lvIeteikt draugiem.lv

Koncerts Sv. Jāņa baznīcā, Sautgeitā. Diriģente Mišele Leonarda (Michelle Leonard). FOTO Roberts Birze.

No kreisās: Ella Mačēna, diriģente Mišele Leonarda (Michelle Leonard). FOTO Roberts Birze.

Iespaidīgā un dziļi iejūtīgā muzikālā ceļojumā koncerta apmeklētājus iesaistīja Melburnas Choristry un Sidnejas kamerkora ansambļa Ristretto (daļa no ansambļa Sidnejas Leichhardt Espresso Chorus), kuru plašā sniegumā bija iekļauti arī latviešu komponistu skaņdarbi – Ērika Ešenvalda un mūsu pašu Sidnejas komponistes Ellas Mačēnas darbi. Apvienoto kori atbalstīja izcili mūziķi: Dīns Skai-Lūkass (Dean Sky-Lucas) (klavieres) un stīgu kvartets – Lizī Velša (Lizzy Welsh), Nataša Konrau (Natasha Conrau), Susanna Ling un Naomi Vailmane (Wileman). Apsveicu diriģentus Mišeli Leonardu (Michelle Leonard OAM) (Ristretto) un Denu Vokeru (Dan Walker) (Choristry) par viņu teiksmaino vīziju un sadarbību.

Jaunībā jūsmoju par elektropopgrupu Depeche Mode, vienlaicīgi baudot klasisko žanru, tādēļ šī koncerta mūsdienu īpašais repertuāra salīdzinājums man bija ļoti apmierinošs. Cienu Ešenvalda kormūziku un biju lielā sajūsmā baudīt Sidnejas latvietes Ellas Mačēnas jaundarbu korim, klavierēm un stīgu kvartetam: Lūk augšup – mirdz debess, kas bija īpaši pasūtīts šim koncertam, un jau bija veiksmīgi piedzīvojis savu pirmatskaņojumu pirms pāris nedēļām koncertā Sidnejā.

Koncerts sestdien, 13. maijā, Melburnas Sv. Jāņa (St. Johns) baznīcā Sautgeitā (Southgate), Melburnā atspoguļoja vienotu stilu un tematisko kopsakarību, iesaistot iespaidīgā norvēģu komponista Ola Gjeilo skaņdarbus: Dvēseles tumšā nakts un Dvēseles mirdzošā nakts, kā arī cēlo igauņu komponista Arvo Pärt Salve Regina. Diriģenta Dan Walker apdares Depeche Mode un Sigur Ros skaņdarbiem bija skanīgas un efektīgas. Instrumentālā pavadījumā vadīja ostinato* un minimālisms**, korī tuvās, skaisti veidotās harmonijas un hromatiskās aiztures (suspensions), kontrasti – gaisma un tumsa.

Kur valda tumsa, ir gaišums, – un gaismā ir cerība!

Sidnejas koncertā diriģente Mišele Leonarda OAM papildināja (Ellas Mačēnas atstāstījumā), ka bija dzirdējusi šos vārdus īpaši tumšā dzīves posmā, un šie vārdi turpmāk ir viņai spēcīgi rezonējuši. Ella konstatē, ka šie dziļie vārdi iedvesmoja diriģenti abu koncertu programmai.

Izcēlās Ola Gjeilo skaņdarbs Dvēseles tumšā nakts. Enerģiskais 2+2+3/8 ritmiskais ostinato radīja dramatisku pavadījumu kora garām aizturēm, krāšņām harmonijām, lidojošiem soprānu un stīgu toņiem. Komponista veiksme ievilkt klausītāju dziļā, dvēseliskā un emocionālā pastaigā bija ļoti manāma, brīžiem atsaucot Holivudas komponistu sintaksi, Hans Zimmer Eņģeļi un dēmoni (Angels and Demons), kā arī klavieru solo skaņdarbā otrās daļas ievadā, Tomasa Ņūmana (Thomas Newman) Amerikāņu skaistums (American Beauty). Kulminācija, kontrastā sapņainiem, introspektīviem muzikāliem momentiem, bija spēcīga.

Ērika Ešenvalda skaņdarbs Zvaigznes – korim un vīna glāzēm ir augsti novērtēts un iecienīts visas pasaules kormūzikas sabiedrībās; tas ir brīnišķīgi krāšņs, mirdzošs un skaists skaņdarbs, kas spēj apburt koristus un klausītājus ar mirdzošām vīna glāžu vibrācijām un saldām, dvēseliskām koru skaņām. Šī vakara izpildījums bija ekspresīvs un aizkustinošs.

Ellas Mačēnas jaundarbs Lūk augšup – mirdz debess apliecina jaunās komponistes radošo plašumu un muzikālo intuīciju. Ar Ellai pasūtītiem skaņdarbiem uzstājās vairāki izcilie Latvijas kori (Valsts Akadēmiskais koris Latvija, Saulkrastu jauktais koris Anima, Liepupes Jauktais koris Pernigele), un, kā redzam, arī vairāki Austrālijas kori un ansambļi. Skumja stīgu un klavieru faktūra atklāja skaņdarbu, un kora skaņas apstiprināja veiksmīgo, melodisko un krāšņo kāpinājumu. Sāpīgi iejūtīgs stīgu intermezzo radīja klausītājam mieru, brīdi meditācijai un dvēseles atklāsmei. Komponiste veiksmīgi atspoguļoja gaismu un brīžiem ēnaino tās pretstatu, mažora un minora tonalitātēs, kā arī tembrālā kontrastā.

Pati komponiste – Ella bija starp koncerta baudītājiem, nerimstošo aplausu pavadījumā, sirsnīgi apskāva diriģenti par šo skaisto, dvēselisko skaņdarba izpildījumu.

Starp klausītājiem bija arī krietns pulks Melburnas latviešu, kas izjuta kopīgu lepnumu par mūsu latviešu komponistu daiļradi šajā skaistā kora koncerta programmā.

Sandra Birze
Laikrakstam „Latvietis“

* ostinato – Īss melodisks, ritmisks vai harmonisks modelis, kas atkārtojas visā darba vai vienā sadaļā.

** minimālisms – Minimālismu mūzikā raksturo dažas kopējas iezīmes, piemēram, atkārtojums, bieži vien īsas mūzikas frāzes, ar minimālām variācijām ilgā laika periodā.



Atbalstiet laikrakstu

Izvēlēties summu

SLUDINĀJUMI




Latviesu impresijas


ALMA Book


3x3 Australija




SLUDINĀJUMI


BookDepository.com