Laikraksts Latvietis

Laiks Latvijā:


DAGAMBA Melburnā

Plaša un krāšņa koncerta programmu

Laikraksts Latvietis Nr. 526, 2018. g. 9. dec.
Sandra Birze -


Ieteikt Facebook.com

ieteikt draugiem.lvIeteikt draugiem.lv

„DAGAMBA“. FOTO Roberts Birze.

„DAGAMBA“. FOTO Roberts Birze.

Hamidreza Rahbaralam. FOTO Roberts Birze.

„DAGAMBA“. No kreisās: Dainis Tenis (klavieres), Hamidreza Rahbaralam (dafs, vokāls), Valters Pūce (čells), Artūrs Jermaks (bungas), Antons Trocjuks (čells). FOTO Roberts Birze.

Latvijas Simtgades atzīmēšanas koncerti Austrālijā izskanēja godam gan Sidnejā, gan Melburnā. Grupu DAGAMBA uz Austrāliju aicināja Sidnejas Latviešu biedrība, un Melburna līksmoja par iespēju baudīt ansambļa izcilo sniegumu divos atsevišķos koncertos.

2018. g. 17. novembrī Melburnas Latviešu namā DAGAMBA kuplināja jau plašu un krāšņu koncerta programmu, atskaņojot Valta Pūces neaizmirstami skaisto un iejūtīgo Balādi. Programmas kulminācijā, kopā ar Melburnas jaukto kori DAINA, vīru kori VESERIS, ar solistiem Kalvi Jaunalksni, Ingrīdu Eimani un diriģentu Edgaru Vegneru, DAGAMBA pacēla jumtu un saviļņoja publiku ar Zigmara Liepiņa Uz krustcelēm mazs bērniņš / Tas ir laiks no rokoperas Lāčplēsis.

DAGAMBA apstaro pasaules mūzikas skatuvi ar īpašām starpžanra, apvienotām Austrumu un Rietumu mūzikas tradīcijām, kas rod jaunas skaņas un emocijas gan pašiem māksliniekiem, gan baudītājiem. Varu iedomāties, ka grupas vadītāja Valtera Pūces galvenais mērķis ir iepazīstināt klausītājus gan ar Rietumu klasiskās mūzikas pērlēm, kā arī cienīgi atzīt un atvērt ausis Austrumu mūzikas skaņām, un tās kopā plūstoši saliedēt ļoti aizrautīgos un radošos skaņdarbos. Skaņdarbus meistarīgi un efektīgi veido Valters Pūce (čells) un Dainis Tenis (klavieres). Ansambli kuplina Valtera bērnības draugs Antons Trocjuks (čells), bundzinieks Artūrs Jermaks un perkusijas meistars no Irānas – Hamidreza Rahbaralam (dafs, vokāls). Īsi pirms ceļošanas uz Austrāliju, šī gada oktobrī, grupa piedalījās starptautiskajā mūzikas konkursā Terem Crossover, Sanktpēterburgā, iegūstot trešo godalgu un piedāvājumu kopprojektam ar vienu no pasaulē pazīstamākajiem šī žanra mūziķiem – grupu Terem Quartet. Grupa DAGAMBA šajā konkursā bija vienīgie pārstāvji no Latvijas.

Apbrīnoju ansambļa māksliniecisko vīziju un muzikālo virtuozitāti. Skaņdarbi sniedz iespēju katram instrumentālistam izpausties ar savām mākslinieciskajām spējām, brīžiem lido lociņi pa stīgām un nodārd klavieres un perkusijas, un kontrastā izskan aizrautīgas un emocijām bagātas liriskas skaņas, kas klausītājiem izraisa asaras.

Bija ārkārtīgi liela bauda noklausīties DAGAMBA koncertu Melburnas Latviešu namā tieši 18. novembrī. Klausītāji jutās dziļi iesaistīti šajā ļoti ekskluzīvajā koncertā, jo, protams, Latvijā un plašākajā pasaulē DAGAMBA mēdz pārpildīt stadionus ar tūkstošiem viņu cienītāju. Bez šaubām, šajā koncertā grupa DAGAMBA sniedza spēka pilnas, dziļas emocijas un enerģiju, un mēs, klausītāji, jutāmies bezgala laimīgi, šo fenomenālo koncertu izbaudot.

Skaņdarbs Prokofiev The Knight Rider liriski ievadīja koncertu ar kristāldzidru, mistisku gaisotni, čellu virstonēs un klavieru augstienēs. Man īpaši nozīmīgi ir, ka Sergeja Prokofjeva kompozīcijas profesors Pēterburgas konservatorijā bija latviešu komponists Jāzeps Vītols. Dinamiski un enerģiski ritmi un punktētais arpēdžiju Montague un Capulets motīvs uzreiz paātrināja koncerta baudītāju sirdspukstus. Vidus la minora epizode ļoti dramatiski izveidojās no perkusiju solo un čella ostinato, klavieru dramatiskās tēmas spēles, aizceļojot uz sparīgā motīva atkārtojumu mi minorā.

Antonio Vivaldi Ziema (Gadalaiki) pārliecinoši un bravūrīgi rādīja čellistu izcilo spēli visā plašajā diapazonā, pianista zibenīgās pasāžas un perkusiju akcentus.

Sekoja trīs skaņdarbi no 2017. g. izdotā DAGAMBA Ludwig Van Rammstein albuma (Rihards Zaļupe, producents). Man personīgi bija ļoti nozīmīgi, jo kopā ar vīru Robertu, cienām grupu Rammstein. Bēthovena stūrakmeņa tēma no 5. simfonijas atklāja skaņdarbu, un uzreiz pārgāja uz ritmisko kāpinājumu, aizejot uz Rammsteina pazīstamo motīvu. Publika aizrautīgi un ritmiski līdzi sita plaukstas, izjūtot rokkoncerta gaisotni. Latviešu tautas dziesma Div' dūjiņas ievijās nākamā Rammstein homāžā Political Fairytale. Čella pizzicato ievads sol minorā aicināja pirmajam tautas dziesmas pantam, kas liriski un melanholiski atvērās. Faktūrā pievienojās klavieres, kuras nākamā pantā iestājās ar Rammsteina motīvu Amerika. Apbrīnojami simetriski abas tēmas sastrādājās dialogā, un vēl kontrapunktā slepeni parādījās Borodina Polovciešu deju tēma, kura paralēli ir popularizētā Tony Bennett atskaņotā dziesma Stranger in Paradise. Div dūjiņas episki un varonīgi atgriezās skaņdarba kulminācijā.

Trešais skaņdarbs Ludwig van Rammstein saista tēmas no dziesmas Engel, kā arī no Bēthovena Mēnesnīcas sonātes trešās daļas. DAGAMBA veiksmīgi uzbūvēja faktūru, gludi un plūstoši pārejot no tēmas uz tēmu, veicinot brīnišķīgu, gandrīz vai klasiskas formas simetriju.

Šajā koncerta Edgaram Vegneram veltītie skaņdarbi – Hendeļa Lascia ch'io pianga izskanēja cēli un svinīgi, īpaši ļoti dramatiskais klavieru solo pianista Daiņa Teņa rokās. Pēc muzikālā kāpinājuma vēlreiz iestājās liriskais un cēlais galvenais motīvs. Čellists Valters pieteica nākamo skaņdarbu, veltītu Edgaram: „Šis ir arī ātrākais skaņdarbs visai grupai.“ Klausītāji izteica savu sajūsmu ar skanīgiem, rosinošiem aplausiem. Izskanēja Vivaldi Vasara. Entuziastiem patiks ieskatīties Youtube klipā, kas uzņemts Kolkā, Latvijā. (YouTube saite: https://www.youtube.com/watch?v=1pOEXzT0dJE)

Paranoid Amadeus ir īpaši skaists skaņdarbs, savienojot grupas Radiohead dziesmu Paranoid Android ar Mocarta Rekviēma – Lacrymosa. Visiespaidīgāk ir paša skaņdarba coda, kur iesēžas gandrīz Hačaturjana Masku balles valša stils, kaut gan ar Mocarta pamata harmonijām, un atgriežoties pie Lacrymosa tēmas, varonīgi izcēlās pianista hromatiskās oktāvu pasāžas. Grupas oriģināldarbs West Goes to East izcēla irāņu vokālista Hamidreza Rahbaralam samtaino un dzidro tembru un čellistu sērīgo melodijas izpildījumu. Led Zeppelin – Immigrant Song apdare izskanēja kolosāli ar pārliecinoši iespaidīgo motīvu. Hamid Rahbaralam un Artūra Jermaka perkusiju sadarbība sniedz ansamblim fenomenālu krāsu un ritmisku pamatu. John Williamsa Zvaigžņu kari tēma ir, bez šaubām, no pazīstamākajām kino mūzikas pērlēm, īpaši ar pirmās kvintas augšup lēcienu. Populārās sērijas Game of Thrones (Ramin Djawadi) motīva pirmais lēciens, arī kvinta apgriezta otrādi, tika veiksmīgi ievīta šajā skaņdarbā. Netrūka grupas muzikālie joki un humors, kas piesaistīja arvien tuvāk klātesošo publiku, kura jau sen bija patīkami apburta. Sekoja Johans Sebastians Bahs savienots kopā ar ABBA Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight). Hamid brīnišķīgais daf (sitamais instruments, kas pastāvējis jau 8000 gadus!) solo bija ļoti iespaidīgs arī šajā atskaņojumā.

Protams, klausītājiem arī bija iespēja dziedāt līdz Bēthovena 9. simfonijas motīvam – Oda priekam. Vispirms Valters aicināja publikai samēģināt šo neaizmirstamo, iemūžināto tēmu pianista Daiņa vadībā, un ar visdziļāko prieku šī melodija izskanēja attiecīgajos momentos. Daiņa Teņa klavieru glissandi, čellu kadenzas un aizraujošās perkusijas saviļņoja visus koncerta baudītājus, un pēc skanīgiem, ilgstošiem aplausiem DAGAMBA sniedza vēl papildus skaņdarbus: It's OK, It's Latvia, kurā saplūst Smetanas Source of the Moldau tēma kopā ar Latvijas rokgrupas Pērkons mega hītu Gandrīz tautasdziesma. Klausītāji sajūsmā atkal pievienojās piedziedājumā.

Mani dziļi iespaidoja Valta Pūces Balāde, kurai šajā pēcpusdienas koncertā izskanēja vokālista Hamid Rahbaralam ļoti spēcīgais, dvēseliskais pagarināts ievads, kas deva visam ansamblim muzikālu ainavu ar visiem iespējamiem instrumentāliem tembriem un paplašinātām tehnikām.

Patiesi, ja DAGAMBA vadītāja Valtera Pūces un ansambļa nolūks ir mudināt klausītājus iedziļināties klasiskās mūzikas daiļradē ar skatienu uz pasaules plašāko kultūru, tad tas grupai ir pārliecinoši izdevies. Šo rakstu gatavojot, atgriežoties atmiņās par šo izcilo koncertu, ar visdziļāko prieku klausījos DAGAMBA albumus, Recycled (2015) un Ludwig van Rammstein (2017), līdzās arī skanēja iedvesma šiem klasisko un mūsdienu opusiem: Bēthovens, Prokofjevs, Borodins, Rahmaņinovs, Mocarts, John Williams, ABBA, Rammstein, Muse, Led Zeppelin, Radiohead un Pērkons...

Sirsnīgi apsveicu grupu DAGAMBA ar visu līdz šim panākto un vēlu veiksmi viņiem, atklājot jaunas mūzikas teritorijas plašajā pasaulē!

Sandra Birze
Laikrakstam „Latvietis“



Atbalstiet laikrakstu

Izvēlēties summu

SLUDINĀJUMI





Latviesu impresijas


ALMA Book


3x3 Australija




SLUDINĀJUMI


BookDepository.com